torsdag 17 september 2009

Kristina Bength

Kristina Bength är konstnär och kommer både ställa ut och föreläsa under Eternal Return. Hon är utbildad både på Konsthögskolan Valand i Göteborg och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm, men hur kom hon dit? I sin konst har Kristina arbetat mycket med minnen och så kallade motminnen, så vi frågade henne om hennes egen minnen från gymnasietiden på Samhällsprogrammet på Lugnetgymnasiet i Falun och vad de åren innebar för hennes konstnärliga resa.

Vad betydde gymnasiet för dig?
"Mycket förändrades från högstadiet till gymnasiet, jag började kanske ana vad jag skulle göra sedan – ta en politisk magister eller bli journalist – men så blev det alltså inte. Jag hamnade i en studiemotiverad klass som älskade att diskutera och jag utforskade alla mina intressen som var väldigt många och spretiga. På Lugnetgymnasiet där jag gick erbjöds kurser som litterär gestaltning, scenisk gestaltning, fotografi, och bild och form. Kurserna gav mig smakprov på vad en konstnärlig verksamhet kan innebära. Under gymnasiets sista år använde jag projektarbetet till att teckna och göra arbetsprover till förberedande konstskolor. Då upptäckte jag att det var ingen annan av alla de aktiviteter som sysselsatte mig som engagerade mig mer eller som gav mig sådan koncentration och fokus. Det som hindrade mig från att vilja bli konstnär var dels att jag inte visste att det var möjligt, dels för att jag inte visste hur oändligt många uttryck en konstnärlig praktik kan ta. För mig var konst att teckna, att måla eller att skulptera. Jag hade ingen aning om att de senaste 100 åren har konst gått hand i hand med en avancerad, och jättespännande, filosofisk teoribildning, med litteratur, film och teater."

Så när insåg du att det var möjligt att göra det du ville?

"Efter gymnasiet, när jag började på Gerlesborgsskolan i Bohuslän, en 2-årig förberedande konstskola. Det som skiljer Gerlesborgsskolan i Bohuslän från andra svenska förberedande konstskolor är ett gästlärarsystem som består av aktiva konstnärer som bjuds in att undervisa, och att varje student redan första året tilldelas en ateljé. För mig var mötet med samtidskonst, konstnärer, andra konststuderande och den otroligt kreativa process som inledde min fortsatta konstnärliga praktik helt magisk. När jag sedan kom in på Konsthögskolan var lyckan total. Även nu, efter åren på Konsthögskolan Valand och Kungliga Konsthögskolan, upptäcker jag nya forum och sammanhang som man kan verka i som konstnär."


Akvarell ur Kristina Bengths verk "Skiftningar Inuti Bilden Av Ett Namn" som kommer visas under Eternal Return.

1 kommentar:

  1. Hur hittade du den där förberedande skolan? Hur kommer man in där? Låter ju som en sjukt bra skola.

    SvaraRadera